Kursus i Konflikthåndtering og kommunikation – 2 dage

Vil du være bedre til at skabe god kommunikation?
Ønsker du at fastholde en respektfuld og konstruktiv dialog i konfliktfyldte situationer?
Og ønsker du at få dine budskaber igennem på en god og ordentlig måde?
Blive hørt, forstået og respekteret?
Vil du vide, hvordan andre opfatter din måde at kommunikere på?
Hvad dine stærke og svage sider er?
Vil du være bedre til at sætte grænser og fastholde dine krav?

Kurset er for dig, der vil styrke din kommunikation med samarbejdspartnere og kollegaer. Og for dig, der ønsker enkle og konkrete redskaber til at takle vanskelige situationer.

Udbytte – du styrker din:

  • Måde at kommunikere og formidle på.
  • Evne til at takle konflikter.
  • Evne til at indgå konstruktivt i en dialog.
  • Gennemslagskraft og formidlingsevne.
  • Evne til at give brugbar feedback.
  • Evne til at bruge egne stærke sider.
  • Evne til at få det bedste ud af samarbejdet.
  • Evne til at sætte klare grænser og fastholde krav.

Indhold på kurset Konflikthåndtering og kommunikation:

  • Indsigt i kommunikation, konflikthåndtering og samarbejde.
  • Aktiv lytning – skabe en åben, tillidsvækkende og fordomsfri kommunikation.
  • Konfliktløsning – takle vanskelige situationer eller personer.
  • Feedback på en konstruktiv måde.
  • Kropssprog og konflikthåndtering.
  • Din egen fremtrædens betydning for kommunikation og konflikthåndtering.
  • Venlig fastholdelse af krav, grænser og mål.

Form:

Kurset består af en blanding af korte oplæg, diskussioner og træning gennem praktiske øvelser. Du kommer til at bruge dine egne erfaringer, øve dig i teknikker og få nye ideer. Der forventes stor deltageraktivitet.

Kursusindhold

Konflikttrappen
Hvordan bliver jeg opmærksom på om jeg selv og andre er med til at optrappe eller mindske en konflikt?

Konflikthåndtering
Hvordan håndterer jeg konfliktsituationer?
Hvordan reagerer jeg hensigtsmæssigt?

Fastholdelse af krav og ønsker
Hvordan fastholder jeg mine ønsker og krav på en venlig og respektfuld måde?

Styrker og udviklingsområder
Hvad er mine styrker og svagheder i forhold til kommunikation og konflikthåndtering?
Individuel feedback, der motiverer til udvikling af bedre kommunikation?

Feedback
Hvordan giver jeg mest hensigtsmæssigt andre feedback? Hvordan undgår jeg, at folk bliver kede af det eller sure, når jeg giver dem feedback?

Åben kommunikation
Hvordan og hvornår skal jeg fremstå åben, positiv, tillidsvækkende og fordomsfri?
Hvordan bliver jeg bedre til at lytte?

Kontakt
Hvordan skaber jeg en god kontakt til dem jeg samarbejder med til dagligt? Hvordan får jeg opbygget en positiv atmosfære?

Personlig fremtræden
Hvordan opleves min måde at kommunikere på af andre? Er der noget ved min fremtræden, jeg skal passe på med? Hvad skal jeg holde fast i?

Kommunikation
Hvilke enkle kommunikationsmodeller kan jeg bruge til at styrke mine kommunikationsfærdigheder?

Anerkendende og konstruktivt samarbejde
Hvad er fundamentet for et positivt, værdifuldt og konstruktivt samarbejde?

Vanskelige samarbejdsrelationer
Hvordan håndterer jeg vanskelige samarbejdspartnere eller kolleger?
Hvad kan jeg selv gøre for ikke at blive hylet ud af den?

Kropssprog
Hvordan påvirker mit kropssprog andre?

Kursusprogram

Deltagernes ønsker og behov er udgangspunkt for kursets program. Hvilke emner, vi kommer ind på, hvor meget emnerne fylder, og hvornår vi kommer ind på dem, afhænger af deltagernes behov og ønsker.

Det følgende er et eksempel på, hvordan et program kan se ud.

Dag 1:
Kl. 9 – 12.30
Konfliktudvikling og konflikthåndtering
Hvordan udvikler en konflikt sig? Kan vi forstå de grundlæggende elementer i en konflikt, og dermed blive bedre til at se dem komme og takle dem? Og hvordan kan jeg forstå min egen kommunikation og dens betydning for udviklingen af konflikter?

Kl. 13.15 – 16
Mine egne og andres behov og grænser
Hvordan kan jeg blive bedre til at optræde respektfuldt og venligt over for besværlige mennesker, og hvordan kan jeg samtidig blive bedre til at fastholde mine krav og grænser? Eftermiddagen fokuserer på metoder til – på den ene side at blive bedre til at møde, forstå og lytte til din modpart – og på den anden side fastholde egne krav og følelsesmæssige grænser. Vi arbejder mod en konstruktiv dialog.

Dag 2:
Kl. 9 – 12
Min egne og andres indgangsvinkel til konflikter
Hvordan kan jeg takle konflikter i det lange forløb? Hvordan kan jeg blive bedre til at forstå min egen måde at gå til konflikter, og hvordan kan jeg blive bedre til at forstå andres? Vi arbejder med forventninger, forudindtagelser samt fordomme og forsøger at vende tingene på hovedet og se dem fra nye vinkler.

Kl. 12.45 – 16
Forhandlingsteknikker samt håndtering af vanskelige personer og situationer
Vi arbejder med simple forhandlingstekniker, som metode til løsning af konflikter. Derudover
arbejder vi med håndtering af kunder/borgere/samarbejdspartnere eller kollegaer, som vi oplever, er vanskelige. Kurset afsluttes med udarbejdelse af individuelle handleplaner og evaluering.

Pris og praktisk

Pris:
6.800 kr. inklusiv forplejning og kursusmateriale. Ekskl. moms.

Datoer:
Se kursusdatoerne i boksen til højre.

Sted:
MBK, Pilestræde 61, 1112 København K. (500 meter fra Nørreport).

Varighed:
2 dage

Tilmeldingsvilkår:
Betaling for kurset skal ske straks efter modtagelse af fakturaen som fremsendes når vi har registreret din tilmelding.

Ved afmelding kan en kollega overtage pladsen uden yderligere omkostninger eller du kan selv deltage for halv pris ved et senere kursus.

Afbestillingsforsikring?
Ønsker du at tilkøbe en Afbestillingsforsikring, så du er sikret mod f.eks. sygdom, pandemier, nationale nedlukninger osv.
Afbestillingsforsikringen koster kr. 531,25 pr. person for 2-dags kurset Konflikthåndtering og kommunikation.
Læs forsikringsbetingelserne her: www.MBK.dk/priser.

Har du spørgsmål til dette kursus, så udfyld venligst formularen nedenfor og vi vender tilbage snarest muligt.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Konflikthåndtering og kommunikation - 2 dage

Kun 6.800 kr. + moms

Næste kurser


Download kursusinformation PDF

Udtalelser fra tidligere kunder

Der er en fin veksling mellem teori og praksis – godt at få trænet de forskellige teorier.

Underviseren formår også at få alle med og favne alle fagligt også selvom der er stor forskel.
Giver gode værktøjer som kan bruges i hverdagen. Interaktivt med gode diskussioner.
Rigtig godt kursus, redskaberne kan bruges fagligt og privat.
Alt går op i en højere enhed.
God, tillidsfuld underviser. God til at skabe et værdifuldt læringsforum for alle deltagere. Super godt kursus!
Jeg har fået mange nyttige redskaber til håndtering af udfordrende situationer i (arbejds-) livet.
Super godt! Gid jeg havde haft det noget før!
Jeg synes, at underviseren var både underholdende, præcis og god til at tilpasse emnet til deltagernes dagligdag.
Fantastisk at underviser har humor og at der kan "hygge-snakkes" undervejs.
Få tilbud og last-minute rabatter
Tilmeld dig nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Accept(Påkrævet)
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

mail@MBK.dk - +45 3543 4474 - MBK A/S, Pilestræde 61, 1112 København K

15585

Tilmeld vores nyhedsbrev

MBK A/S er Danmarks bedst evaluerede kursusvirksomhed og nr. 1 i kategorierne "Karriere og Uddannelse" og "Konference, Kursus & Mødelokaler" på Trustpilot.

 

Du kan altid afmelde dig vores nyhedsmail.