+45 3543 4474 mail@MBK.dk

Godt samarbejde

Samarbejde, trivsel og konflikthåndtering i teams.

Vil I have fokus på jeres samarbejde, trivsel og indbyrdes kommunikation? Vil I have redskaber til at skabe et godt samarbejde? Vil I reflektere over jeres samarbejde? Vil I være bedre til at skabe en god kommunikation? Ønsker I at fastholde en respektfuld og konstruktiv dialog i konfliktfyldte situationer? Ønsker I, at alle bliver hørt, forstået og respekteret?

Godt samarbejde

Dette er et samlet kursus om godt samarbejde for jeres afdeling. Hvis I vil have jeres kommunikation og samarbejde til at fungere endnu bedre, er dette kursus relevant.

Udbytte – Du styrker din og teamets:

  • Evne til et godt og konstruktivt samarbejde.
  • Selvindsigt, indlevelsesevne og evne til at reflektere.
  • Kommunikation og formidlingsevne i samarbejdssituationer.
  • Evne til at sætte klare grænser og indgå aftaler i samarbejdet med andre.
  • Forståelse for forskelligheder og mulighed for påvirkning heraf.
  • Motivation til at udvikle og få det bedste ud af samarbejdet.

Indhold:

Underviseren vil skræddersy kurset til jeres team, men emnerne kan eksempelvis være:
  • Teamets samspil – hvordan fungerer vores arbejdsgruppe?
  • Indsigt i kommunikation, formidling og samarbejde.
  • Menneskers forskellighed – respekten for den enkelte.
  • Venlig fastholdelse af krav, grænser og mål.
  • Redskaber til at takle pressede situationer.
  • Din rolle samt udviklingsmuligheder i samarbejdet med andre.
  • Konfliktløsning – hvordan takler vi  vanskelige situationer.
  • Respekt og spilleregler for vores omgang med hinanden.
  • Feedback og formidling af ubehagelige budskaber.
  • Roller og funktioner i teamet.
  • Samarbejdsøvelser og teambuilding.
  • Træning gennem forskellige øvelser.

Form:

På kurset vil underviseren præsentere brugbare, konkrete kommunikationsredskaber, som I afprøver og træner. Endvidere vil underviseren få jer til at reflektere over jeres samarbejde og mulighederne for at styrke teamet. I vil skabe grobund for et godt fremtidigt samarbejde. I kommer til at bruge egne erfaringer, men også øve teknikker og få nye ideer.
Kurset er ikke teambuilding, hvor du skal overskride dine egne grænser for eksempel ved at spise orme, fire dig ned fra 20 meters højde eller bygge tømmerflåder i kulden. Kurset fokuserer derimod på den enkelte og arbejdsgruppen i jeres hverdag for at skabe et godt samarbejde.

 

Kursusindhold

Konflikttrappen
Hvordan bliver vi opmærksomme på, om vi er ved at optrappe en konflikt? Hvad kan vi gøre for at tage konflikter i opløbet?

Konflikthåndtering
Hvordan håndterer vi konfliktsituationer?
Hvordan reagerer vi hensigtsmæssigt?

Fastholdelse af krav og ønsker
Hvordan fastholder jeg mine ønsker og krav på en venlig og respektfuld måde?

Styrker og udviklingsområder
Hvad er mine styrker og svagheder i forhold til kommunikation og konflikthåndtering?

Feedback
Hvordan giver vi hinanden feedback på en god og konstruktiv måde, så vi kan udvikle os? Hvordan undgår vi, at folk bliver kede af det eller sure, når de får feedback?

Åben kommunikation
Hvordan kan vi skabe en åben, positiv, tillidsvækkende og fordomsfri kommunikation?
Hvordan bliver vi bedre til at lytte?

Kontakt
Hvordan skaber vi en god kontakt til hinanden? Hvordan får vi opbygget en positiv atmosfære?

Kommunikation
Hvilke enkle kommunikationsmodeller kan vi bruge til at styrke vores kommunikationsfærdigheder?

Anerkendende og konstruktivt samarbejde
Hvad er fundamentet for et positivt, værdifuldt og konstruktivt samarbejde?

Vanskelige samarbejdsrelationer
Hvordan håndterer vi vanskelige situationer og relationer?
Hvad kan vi hver især selv gøre for ikke at blive hylet ud af den?

Mental beskyttelse
Hvad kan den enkelte gøre for at beskytte sig selv mentalt? Hvordan undgå at blive hidsig eller såret?

Forhandlingsteknik
Hvilke enkle redskaber fra forhandlingsteknik dur for os?

Kursusprogram

Deltagernes ønsker og behov vil være udgangspunkt for kursets program. Hvilke emner vi kommer ind på, og hvor meget disse emnerne fylder samt hvornår vi kommer ind på dem, afhænger af deltagernes behov.

Det nedenstående er et eksempel på, hvordan programmet kan se ud.

Dag 1:
Kl. 9 – 12
Vores kommunikation og samarbejde + konfliktforståelse
Forskel på kommunikation, der skaber konflikter og kommunikation, der skaber fællesskab.
Teamets samspil: I “tager et foto” af jeres nuværende samarbejde for at se udvikingsmulighederne.
Hvordan udvikler en konflikt sig? Kan I forstå de grundlæggende elementer i en konflikt, og dermed blive bedre til at tage konflikter i opløbet og takle dem, hvis de alligevel kommer?

Kl. 12.45 – 17
Forståelse, gensidig respekt og konstruktiv dialog
Matchning, egne og andres konstruktioner, behov og samarbejde.
Hvordan kan I blive bedre til at optræde respektfuldt og venligt over for andre? Eftermiddagen fokuserer på metoder til at blive bedre til at møde, forstå og lytte til kollegaerne.  Desuden inddrages og øves god feedback og en konstruktiv dialog.

Dag 2:
Kl. 9 – 12
Pressede situationer og beskyttelse af mig selv
Hvordan kan jeg samtidig blive bedre til at fastholde mine krav og følelsesmæssige grænser? Hvordan kan jeg blive bedre til at tælle til 10, når jeg bliver presset? Hvordan kan jeg sørge for selv at bestemme, hvem og hvad der skal påvirke mit humør og min selvtillid? Her får I redskaber og værktøjer fra mental træning, som I hver især kan bruge til at takle pressede situationer og beskytte jer selv. Vi inddrager også simple forhandlingstekniker, som metode til løsning af konflikter.

Kl. 12.45 – 16
Vores nuværende samarbejde og muligheder for forbedring af dette
Med udgangspunkt i teamets samspil, som I selv lavede første dag, ser I på jeres udviklingsmuligheder. Hvilke redskaber har I fået i løbet af kurset? Hvad mangler der at blive gjort noget ved?
I brainstormer i plenum eller grupper for at skabe muligheder for fælles udvikling af spilleregler, konkrete praktiske tiltag og andre gode ideer til at skabe et bedre samarbejde. Jeres leder får forslagene med hjem til overvejelse og beslutning. Kurset afsluttes med udarbejdelse af individuelle handleplaner og evaluering.

Pris og praktisk

Pris når kurset holdes hos os:
3 dags kurser koster 52.000 kr.
2 dags kurser koster 38.000 kr.
1 dags kurser koster 21.000 kr.

Prisen inkluderer lokaler, morgenmad, frokost, te/kaffe, chokolade,materialer, mapper osv.

Pris når kurset holdes hos Jer.
3 dags kurser koster 42.000 kr.
2 dags kurser koster 30.000 kr.
1 dags kurser koster 16.000 kr.

Prisen forudsætter, at I sørger for alt det praktiske. Men vi kan sørge for mapper og kopiere deltagermaterialet for 1.500 kr. pr. kursus. Vi kan sørge for projektor og bærbar pc for 500 kr. pr. kursus. Udenfor København tillægges transport efter statens alm. takster. Ovenstående priser tillægges moms.

Lokaler:
Vi har lokaler på Pilestræde 61,1, som ligger 5 minutter fra Nørreport. Kurset kan afholdes i vores lokaler eller i jeres egne lokaler. Kurset kan også arrangeres som internat.

Vi anbefaler at kurset holdes hos os. Vores lokaler er indrettede til disse kurser. Vi har styr på mapper og materialer. Det tekniske udstyr fungerer. Vi har en aftale med en god frokostrestaurant, og sørger selv for forplejning i løbet af dagen.

Kurset har en teambuilding-effekt og skaber netværk, når kursusdeltagerne kommer ud til “lidt luksus” uden at skulle på kontoret i pauserne.

Varighed og tid:
Dette kursus holdes over 1, 2 eller 3 dage.

Deltagerantal:
Der er ikke maksimalt deltagerantal på dette kursus, fordi det er vigtigt, at alle kollegaer deltager.

Ovenstående priser er eksklusiv moms.

Undervisere

Katrina Farrell portræt foto

Katrina Farrell

Se profil

Trine Lucas

Trine Lucas

Se profil

Claus Dahl

Claus Dahl

Se profil

Michael Brorsen

Michael Brorsen

Se profil

Morten Overgaard Eskelund

Morten Overgaard Eskelund

Se profil

Har du spørgsmål til dette kursus, så udfyld venligst formularen nedenfor og vi vender tilbage snarest muligt.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
MBK A/S
MBK A/S logo
Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld vores nyhedsbrev

MBK A/S er Danmarks bedst evaluerede kursusvirksomhed og nr. 1 i kategorierne "Karriere og Uddannelse" og "Konference, Kursus & Mødelokaler" på Trustpilot.

Læs hvorfor det går så godt i vores nyhedsbrev og få nyheder om kurser, lokaler og gratis foredrag.

Tak for din tilmelding :-)

Share This