FB
+45 3543 4474 mail@MBK.dk

10 gode råd om Robusthed fra MBK A/S

Vores dygtige erhvervspsykologer og erhvervskonsulenter kommer her med 10 gode råd om Robusthed!

Zombie eller opdagelsesrejsende
Du holder din hjerne ved lige og skaber en naturlig robusthed, hvis du udfordrer og bruger dig selv. Følg med i, hvad der sker omkring dig. Sæt dig ind i nye ting, tag et sted hen, hvor du ikke har været før, gå en anden vej, prøv noget nyt, læs noget nyt eller tal med andre mennesker. Brug også din krop, så den ikke bliver et statisk stativ, den skal holdes i gang ligesom din hjerne. Gå til sport, gå nogle ture, hvor du ikke plejer at gå eller tag cyklen på arbejde og kør en ny vej af og til.

Opbyg lidt sundere madvaner
Det betyder meget for dit mentale velvære og din robusthed, at du spiser sundt. Din kost har indvirkning på dit humør, din søvn og dit nervesystem. Der er en sammenhæng mellem tarmflora og psykisk velvære. Mavefornemmelse er et gammelt klogt udtryk, der viser at vi også ”mærker” med kroppen. Du behøver ikke droppe al madglæde, men hvis du langsomt opbygger lidt mere sundere madvaner, styrker du din robusthed.

Giv, tilgiv og modtag
Giv andre hvad du kan. Giv dem kærlighed, tid, penge, blomster, gaver, omsorg, ting, opmærksomhed, anerkendelse og hvad du ellers kan give dem. Drop nærigheden og giv hvad du kan til dine omgivelser. Jo mere du giver, jo mere får du i sidste ende tilbage og jo mere robust bliver du.

Åben op for at modtage, hvad andre giver dig af gode ting og følelser. Åben op for den kærlighed dine nærmeste giver. Tag imod den anerkendelse, kærlighed og ros du får. Det gør dig mere psykisk robust at turde tage imod.

Tilgiv dine nærmeste. Hvis du bærer nag til andre eller dig selv, holder du fast i negativ energi. Tilgiv, slip de dårlige følelser, kom videre og nyd livet. Du styrker din psykiske robusthed, hvis du tilgiver andre og dig selv.

Livet er andet end penge
Sørg for at have gode relationer. Gør noget for din familie og dine venner. Hvad kan du gøre i dag for glæde nogen i din familie? Hvad ville du sige til hvem, hvis dagen i dag var din sidste dag? Hvorfor vente med at sige det? Har du venner du holder af? Hvad kan du gøre for at glæde dem? Du skal selv investere tid og give noget af dig selv til din familie og dine venner for at skabe stærke relationer. Hvad med dine kollegaer? Hvad værdsætter du ved dine bedste kollegaer? Har du fortalt dem det? Robusthed, stærke relationer og tillid kommer ikke af sig selv. Tillid og gode relationer kommer, når du tør være åben, og når du giver andre tid og anerkendelse.

Skab en meningsfuld hverdag
Hvad giver mening i dit liv? Hvad kan du godt lide ved dit arbejde? Hvad kan du lide at lave i din fritid? Hvad kan du lide at lave alene? Hvad kan du lide at lave sammen med andre? Hvilke værdier vil du styre efter? Hvad kan du gøre for at nyde livet mere og få en mere meningsfuld hverdag? Hvis du ved, hvad der betyder noget for dig, og sørger for at gøre mere af det, der giver mening for dig, kan du opbygge robusthed i gode tider, og skabe et godt holdepunkt under pres og svære tider.

 
Vær taknemmelig
Græsset er ikke grønnere på den anden side! Du bestemmer hvor grønt græsset skal være i dit liv. Vær taknemmelig for alt det, du får i livet og for at være i live. Livet er fantastisk – vær taknemmelig for, at du får så meget. Øv dig i at kunne se det gode ”lige der, hvor du er nu”. Det gør dig mere robust. Hvad er du mest taknemmelig for lige nu?

Forsøg at dæmpe bekymringerne – især om de ting, som du alligevel ikke har indflydelse på. 90 % af dine bekymringer bliver aldrig til noget. Hvilke af dine bekymringer har du alligevel ikke indflydelse på? Hvordan kan du droppe eller dæmpe dem, så du bliver mere robust?

Få tandhjulene tjekket
Bilen kommer til serviceeftersyn, men farmand får lov til at ruste op!

Alt for mange – især mænd – går ikke til læge i tide. Få et tjek ved lægen af og til.

Gå til læge, psykolog, zoneterapeut eller fysioterapeut, hvis det knirker i helbred eller parforhold. Et menneske som kan give dig et tjek og nogle gode redskaber, kan gøre dig mere robust. Opsøg hjælp, hvis du kan mærke, at du har brug for at styrke din krop eller dit sind. Et godt helbred, et godt parforhold og gode relationer skaber robusthed.

Skab effektive arbejdsrutiner
Accepter at du ikke kan nå alle småting. Koncentrer dig om de vigtigste ting. Planlæg og brug din tid effektivt, så du får overskud og kan styrke din robusthed. Hvad er det vigtigste på arbejde? Hvad er dine store vigtige opgaver – dine elefantopgaver? Kan du afsætte tid til elefantopgaverne uden at blive forstyrret af småting? Find et rum og afsæt tid til elefantopgaven. Sluk for mails, telefon og andre forstyrrelser. Fokuser og kør på i de timer, du har afsat til elefantopgaven. Lav ikke overspringshandlinger eller alle mulige andre småting. Det styrker din robusthed, hvis du planlægger og når dine vigtigste elefantopgaver.

Skab stabilitet I hårde tider
I perioder med tab er du mindre robust. Hvis du bliver syg, fyret, skilt eller det går dårligt derhjemme. Hvis nogen af dine nærmeste bliver syge eller dør oplever du et tab. Du mister noget. Pas på dig selv i de perioder. Find en god ven, en kollega eller en fra familien at tale med – fortæl hvordan du har det. Det styrker din robusthed.

Hvis du er i hårde tider skal du skabe stabilitet. Lad være med at flytte, bygge om, skifte job eller kæreste, når du i forvejen er mindre robust. Og ja, tingene kommer ofte i stimer (desværre også de dårlige) og du kan ikke altid styre det selv, men gør det ikke værre ved at lægge mere brænde på bålet, hvis det ikke er nødvendigt. Og husk, det altid kun er en periode – du får det godt igen, når perioden er overstået.

Lev hver dag
Det styrker din robusthed, at du er opmærksom på de gode ting i livet og ved din dagligdag. Hvad er du taknemmelig over? Hvad kan du godt lide ved din familie, venner eller kollegaer? Hvad er godt ved dit arbejde? Hvad er godt ved det sted du bor? Er du klar over, at du bor i verdens bedste land? Hvordan kan du give andre noget i dag? Er der et eller andet du kan gøre i dag for at glæde dig selv? Hvad kan du give dig selv i dag?

Hvordan kan du styrke din robusthed?

MBK A/S er eksperter i Robusthed, og tilbyder 2-dags kursus i Robusthed og overskud

MBK tilbyder 2 dags kursus i Robusthed og overskud

Vi er i Pilestræde 61, 1112 København K – lige ved Rundetårn

Pilestræde 61, 1112 København K

Se alle vores kurser i vores Kursuskalender

eller du kan kontakte os

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Thanks!

Har du brug for hjælp? Lad os ringe til dig.

MBK
MBK A/S logo
15585

Tilmeld vores nyhedsbrev

MBK A/S er Danmarks bedst evaluerede kursusvirksomhed og nr. 1 i kategorierne "Karriere og Uddannelse" og "Konference, Kursus & Mødelokaler" på Trustpilot.

 

Du kan altid afmelde dig vores nyhedsmail via mail@mbk.dk eller www.mbk.dk/persondata.

Share This