+45 3543 4474 mail@MBK.dk

10 gode råd om Konflikthåndtering fra MBK A/S

Vores dygtige erhvervspsykologer og erhvervskonsulenter kommer her med 10 gode råd om konflikthåndtering!

Undgå at være generaliserende, nedvurderende og bedrevidende
Hvis du starter ud med at være nedvurderende eller bedrevidende, vil den anden træde i forsvarsposition. Derved ødelægger du grundlaget for en ærlig og åben dialog, der kan være begyndelsen på, at I løser konflikten og skaber gensidig tilfredshed.

Sæt dig i den andens sted
Konflikter opstår, fordi I er uenige, står på hver sin side og ser forskelligt på problemet. Det er ikke fordi der er noget galt med den anden og heller ikke, fordi den anden er ond. Hold dig til sagen, døm ikke den anden person – det forværrer konflikten.

Sæt dig i stedet i den andens sted og prøv at forstå sagen fra den andens perspektiv. Vis den anden, at du gerne vil forstå hvordan han/hun forstår sagen. Det giver tillid og kan sætte gang i en dialog, der kan løse konflikten.

Vær rummelig og lær af situationen
Det kan være irriterende at være uenig, men kan også være interessant, at I kan se forskelligt på samme sag. Måske kan uenigheden ligefrem føre til udvikling, at I lærer noget nyt og finder en endnu bedre løsning. Så vær nysgerrig på den andens virkelighed. Lad være med at tillægge den anden negative motiver og forsøg at være nysgerrig på hvordan den anden forstår situationen. Se om du kan gøre en, for dig, lille ting, der kan have stor betydning for den anden.

Anerkend den andens synspunkt, men hold samtidig fast i dit eget
Når du anerkender den andens synspunkt, kan du f.eks. sige: ”Det er interessant, du siger at struktur er det vigtigste, for jeg synes kultur er det vigtigste, men fortæl lidt mere om, hvorfor du synes kultur er det vigtigste, bagefter vil jeg gerne fortælle, hvorfor jeg synes struktur er det vigtigste”. Når du lytter aktivt, åbner du op for den andens perspektiver og muligheden for at finde endnu bedre løsninger.

Forsøg at skabe win-win situationer
I en forhandling eller en salgssituation er det ikke godt for dig at snyde den anden. Det ødelægger jeres relation. I konflikter er det heller ikke godt at vinde, hvis den anden taber, så får I en dårlig relation. Det er meget bedre at finde en løsning, der tilfredsstiller jer begge. Måske kan I endda finde en endnu bedre løsning, fordi I ikke er enige og er to om at finde løsningen sammen.

Vær opmærksom på din krops signaler
Brug din krops signaler aktivt. Hvis din krop fortæller, at du ikke er i stand til at tænke fornuftigt, skal du vente med at sige noget. Det starter ofte med et tilbageholdt åndedræt og en knude i maven. Hvis du kan mærke, at du ikke har kontrol over din krop og dine følelser, er det bedre at standse op, trække vejret, holde en pause og prøve at forstå, hvad det er, der sker med dig lige nu. Vent med at handle til dit åndedræt igen er balanceret og du føler dig rolig.

Undgå kompromis for fredens skyld – find den bedste løsning
Gennem venlig dialog og åbenhed omkring jeres interesser og bekymringer kan det oftest lykkes at finde gode løsninger, der ikke blot er et kompromis mellem jer, men noget helt tredje, der er bedre for jer begge. Tro på at der findes en god løsning og sig det til den anden.

Vær opmærksom på din egen indre dialog
Når du ryger i konflikt med en anden, vil du ofte køre en indre dialog mellem dig selv og den anden. En indre dialog, hvor du udspiller de scenarier og verbale udtryk, konflikten kan udarte sig til. Denne dialog kan ofte blive lang og opslidende – og du kan gentage de samme ting igen og igen for dig selv. Forsøg at minimere den indre negative dialog. Prøv i stedet at tænke på, hvad der er positivt ved den anden. Tænk over hvad du kan gøre for at både du og den anden kan blive tilfredse.

Inddrag tredje part hvis I er gået i hårdknude
Hvis konflikten er eskaleret, kan det være svært at finde en løsning sammen. Konflikten kan være medvirkende til en masse vrede, der bevirker, at du mister overblikket. Få en tredje person, som I begge stoler på, til at mægle i konflikten. Forsøg ikke at lave alliancer med mægleren mod den anden eller overbevise mægleren om, at den anden er et dårligt menneske, men forsøg at finde en løsning, der er god for jer begge.

Konflikter er et livsvilkår
Det ville måske være dejligt, hvis vi levede i en verden uden konflikter. Men i en verden uden konflikter ville der aldrig ske noget nyt. Verden bliver et dynamisk sted at være i, i kraft af konflikter. Det er således ikke muligt at undgå konflikter, og det er heller ikke muligt altid at finde en løsning. Det kan være OK at være uenige om noget – derfor kan man godt have en god relation.

MBK tilbyder 2-dags kursus i Konflikthåndtering og kommunikation

MBK tilbyder 1-dags kursus i Konflikthåndtering og kommunikation

Vi er i Pilestræde 61, 1112 København K – lige ved Rundetårn

Pilestræde 61, 1112 København K

Se alle vores kurser i vores Kursuskalender

eller du kan kontakte os

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Thanks!

Har du brug for hjælp? Lad os ringe til dig.

MBK A/S
MBK A/S logo
15585

Tilmeld vores nyhedsbrev

MBK A/S er Danmarks bedst evaluerede kursusvirksomhed og nr. 1 i kategorierne "Karriere og Uddannelse" og "Konference, Kursus & Mødelokaler" på Trustpilot.

 

Du kan altid afmelde dig vores nyhedsmail via mail@mbk.dk eller www.mbk.dk/persondata.

Share This