+45 3543 4474 mail@MBK.dk

Konflikthåndtering og kommunikation – Jylland

Vil du vide mere om god kommunikation og konflikthåndtering? Vil du være bedre til at klare konfliktfyldte situationer? Vil du kunne fastholde en respektfuld og konstruktiv dialog? Vide hvordan din måde at kommunikere opfattes af andre? Vil du være bedre til at fastholde dine krav og sætte grænser på en venlig måde?

Konflikthåndtering og kommunikation – Jylland

Kurset i konflikthåndtering og kommunikation er for dig, der skal kunne samarbejde og klare pressede situationer på en konstruktiv facon. På kurset i konflikthåndtering lærer du enkle og konkrete redskaber til at takle vanskelige situationer og konflikter.

Kursusudbytte – Du styrker din:

  • Evne til at indgå konstruktivt i en dialog.
  • Måde at kommunikere og formidle på.
  • Gennemslagskraft og formidlingsevne.
  • Evne til at håndtere konflikter.
  • Evne til at få det bedste ud af samarbejdet.
  • Evne til at sætte klare grænser og fastholde krav.
  • Evne til at give brugbar feedback og undgå konflikter i din kommunikation.
  • Evne til at bruge egne stærke sider i effektiv kommunikation.

Kursusindhold:

  • Hvordan fastholder jeg mine krav, grænser og mål?
  • Sprogets betydning for konflikter.
  • Hvordan virker jeg på andre?
  • Konstruktiv feedback med et brugbart resultat.
  • Effektiv gennemslagskraft i kommunikation med andre.
  • Viden om konflikthåndtering, god kommunikation og samarbejde.
  • Hvordan skaber jeg en åben og tillidsvækkende kommunikation?
  • Stemme, kropssprog og anerkendende kommunikation.
  • Hvordan kommer jeg godt gennem vanskelige situationer og konflikter?

Undervisningsform:

Kursus formen er en blanding af korte oplæg, diskussioner og træning gennem praktiske øvelser i konflikthåndtering. Du får ny viden om god kommunikation og konflikthåndtering, men bliver også trænet i praktiske øvelser i konflikthåndtering. Du kommer til at bruge egne erfaringer, men øver dig også i nye teknikker og metoder.

 

Kursusindhold

Konflikttrappen
Hvordan bliver jeg opmærksom på om jeg selv og andre er med til at optrappe eller mindske en konflikt?

Konflikthåndtering
Hvordan håndterer jeg konfliktsituationer?
Hvordan reagerer jeg hensigtsmæssigt?

Fastholdelse af krav og ønsker
Hvordan fastholder jeg mine ønsker og krav på en venlig og respektfuld måde?

Styrker og udviklingsområder
Hvad er mine styrker og svagheder i forhold til kommunikation og konflikthåndtering?
Individuel feedback, der motiverer til udvikling af bedre kommunikation?

Feedback
Hvordan giver jeg mest hensigtsmæssigt andre feedback? Hvordan undgår jeg, at folk bliver kede af det eller sure, når jeg giver dem feedback?

Åben kommunikation
Hvordan og hvornår skal jeg fremstå åben, positiv, tillidsvækkende og fordomsfri?
Hvordan bliver jeg bedre til at lytte?
Kontakt
Hvordan skaber jeg en god kontakt til dem jeg samarbejder med til dagligt?
Hvordan får jeg opbygget en positiv atmosfære?

Personlig fremtræden
Hvordan opleves min måde at kommunikere på af andre? Er der noget ved min fremtræden, jeg skal passe på med? Hvad skal jeg holde fast i?

Kommunikation
Hvilke enkle kommunikationsmodeller kan jeg bruge til at styrke mine kommunikationsfærdigheder?

Anerkendende og konstruktivt samarbejde
Hvad er fundamentet for et positivt, værdifuldt og konstruktivt samarbejde?

Vanskelige samarbejdsrelationer
Hvordan håndterer jeg vanskelige samarbejdspartnere eller kolleger?
Hvad kan jeg selv gøre for ikke at blive hylet ud af den?

Kropssprog
Hvordan påvirker mit kropssprog andre?

Kursusprogram

Deltagerne giver udtryk for deres ønsker og behov, hvilket er udgangspunkt for kursets program. Ligesom hvilke emner vi kommer ind på, hvor meget emnerne fylder og hvornår vi adresserer dem, afhænger af deltagernes behov og ønsker.

Det nedenstående er et eksempel på, hvordan programmet kan se ud.

Dag 1:
Kl. 9 – 12.30
Konfliktudvikling og konflikthåndtering
Hvordan udvikler en konflikt sig? Kan vi forstå de grundlæggende elementer i en konflikt, og dermed blive bedre til at se dem komme og takle dem? Og hvordan kan jeg forstå min egen kommunikation og dens betydning for udviklingen af konflikter?

Kl. 13.15 – 16
Mine egne og andres behov og grænser
Hvordan kan jeg blive bedre til at optræde respektfuldt og venligt over for besværlige mennesker, og hvordan kan jeg samtidig blive bedre til at fastholde mine krav og grænser? Eftermiddagen fokuserer på metoder til – på den ene side at blive bedre til at møde, forstå og lytte til din modpart – og på den anden side fastholde egne krav og følelsesmæssige grænser. Vi arbejder mod en konstruktiv dialog.

Dag 2:
Kl. 9 – 12
Min egne og andres indgangsvinkel til konflikter
Hvordan kan jeg takle konflikter i det lange forløb? Hvordan kan jeg blive bedre til at forstå min egen måde at gå til konflikter, og hvordan kan jeg blive bedre til at forstå andres? Vi arbejder med forventninger, forudindtagelser samt fordomme og forsøger at vende tingene på hovedet og se dem fra nye vinkler.

Kl. 12.45 – 16
Forhandlingsteknikker samt håndtering af vanskelige personer og situationer
Vi arbejder med simple forhandlingstekniker, som metode til løsning af konflikter. Derudover
arbejder vi med håndtering af kunder/borgere/samarbejdspartnere eller kollegaer, som vi oplever, er vanskelige. Kurset afsluttes med udarbejdelse af individuelle handleplaner og evaluering.

Pris og praktisk

Pris:
6.800 kr. inklusiv forplejning og kursusmateriale. Ekskl. moms.

Datoer:
Se kursusdatoerne i boksen til højre.

Sted:
Navigator, Marselisborg Havnevej 46 D, 8000 Århus

Varighed:
2 dage

Tilmeldingsvilkår:
Betaling for kurset skal ske straks efter modtagelse af fakturaen som fremsendes når vi har registreret din tilmelding.

Ved afmelding kan en kollega overtage pladsen uden yderligere omkostninger eller du kan selv deltage for halv pris ved et senere kursus.

Undervisere

Katrina Farrell portræt foto

Katrina Farrell

Se profil

Claus Dahl

Claus Dahl

Se profil

Ann Pia Jakobsen

Ann Pia Jakobsen

Se profil

Morten Overgaard Eskelund

Morten Overgaard Eskelund

Se profil

Har du spørgsmål til dette kursus, så udfyld venligst formularen nedenfor og vi vender tilbage snarest muligt.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Konflikthåndtering og kommunikation – Jylland

    Udtalelser fra tidligere kunder

    Giver gode værktøjer som kan bruges i hverdagen. Interaktivt med gode diskussioner.

    Steen B. Mortensen, Novozymes A/S
    MBK A/S
    MBK A/S logo
    Tilmeld vores nyhedsbrev

    Tilmeld vores nyhedsbrev

    MBK A/S er Danmarks bedst evaluerede kursusvirksomhed og nr. 1 i kategorierne "Karriere og Uddannelse" og "Konference, Kursus & Mødelokaler" på Trustpilot.

    Læs hvorfor det går så godt i vores nyhedsbrev og få nyheder om kurser, lokaler og gratis foredrag.

    Tak for din tilmelding :-)

    Share This